Impresii din UK (partea I) - Gestionarea transportului auto

Cele ce urmeaza sunt simple observatii ale modului in care este gestionata problema automobilelor in Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord (United Kingdom sau UK).
In primul rand sistemul national de drumuri este monitorizat in permanenta, 24h din 24, 7 zile din 7, printr-o retea de camere video, care pot detecta vitezele medii ale automobilelor pe anumite portiuni de drum, astfel incat daca viteza este incalcata de unul dintre conducatorii auto, acestia primesc prin posta, la domiciliul stabil amenda si dovada detaliata a incalcarii regulii privind limitarea vitezei.
Cum este posibil acest lucru? Simplu: in primul rand o transparenta a sistemului, in sensul ca sectoarele monitorizate de drum sunt semnalizate de la mare distanta, vizibil. Harta camerelor instalate este disponibila si online, spre consultare publica.
Apoi mai este problema identificarii conducatorului auto. Aceasta a fost rezolvata prin asocierea unica dintre sofer si automobilul condus. De altfel intreg sistemul de asigurari auto este gandit in aceasta maniera, se ofera polita de asigurare unei perechi sofer-masina. Cu alte cuvinte nu oricine poate conduce orice masina dupa bunul plac, ci doar masina proprie.
Daca stam bine sa ne gandim acest lucru ofera multe avantaje fata de sistemul romanesc, pentru ca o masina se conduce diferit in functie de conducatorul acesteia. Mai mult, automobilul este privit ca un bun asemanator unui imobil si posesorul acesteia este direct raspunzator pentru modul in care aceasta este intretinuta si condusa. Este simplificat mult atat modul de identificare al posesorului cat si problema asigurarii auto.
Mi-am adus acum aminte de placutele de inmatriculare, din continutul carora nu se poate extrage (prin deductie logica) decat cel mult anul fabricatiei autovehicului, nu exista ca la noi denumirea judetului (districtului ar putea fi echivalentul in cazul UK) sau numele orasului, etc. In UK nu poti sa il injuri pe conducatorul autovehicului din fata ta doar pentru ca este din Bucuresti sau mai stiu eu din ce alt oras.
Problema monitorizarii publice a fost se pare atent analizata in UK, acolo unde exista acum camere aproape la orice colt de strada. Pe langa camerele de pe drumurile publice mai exista si cele de pe cladiri, gari, aeroporturi, parcuri si aproape orice loc public. Daca veti intreba un englez daca se simte confortabil in prezenta acestor camere, o sa va spuna ca da, se simte acum mult mai in siguranta, si cat timp nu incalca legile nu va fi tinta nici unui act discriminatoriu sau de alta natura.
Prin prezenta acestor camere se elimina si problema coruptiei la nivel de agent de circulatie, asa cum se intampla la noi, pentru ca amenzile sunt incontestabile si toti se supun acestor reguli. O amenda nu poate fi contestata pentru ca sunt puse la dispozitia conducatorului toate dovezile, cadrele si secunda in care a avut lor savarsirea contraventiei sau infractiunii.
Cam atat despre monitorizare!
In plus ar mai fi de mentionat ca semafoarele sunt mai peste tot inteligente, exista sisteme simple de numarare automobile si daca se creaza cozi pe o anumita banda atunci aceasta se "bucura" de mai mult "verde". Exceptie fac motorway sau ceea ce ar insemna pentru noi autostrazi, acolo unde nu exista semafoare pentru ca pur si simplu nu isi au sensul, acolo totul este directionat prin semne pana la intrarea pe un drum mai mic. Motorways au 4-6 benzi pe un sens, urmeaza apoi ca marime drumurile nationale, cu doar 2 benzi pe sens si in final drumurile cu doar 1 banda pe sens in zone muntoase sau greu accesibile, zone laturalnice sau cu o insemnatate mai mica pentru trafic. In orice caz drumurile sunt foarte bine semnalizate, delimitate si intretinute.
In final va voi spune cate ceva si despre cum sunt construite strazile. Nu sunt un priceput in constructii si nici nu are relevanta in contextul de fata, insa am remarcat pur si simplu ca strazile sunt in forma conica (exagerat spus), adica au partea din mijloc a drumului putin inaltata, astfel incat apa sa se scurga fie la vale fie pe lateral, un lucru de bun simt daca stam sa ne gandim si care salveaza strazile de la multe gauri aparute in timpul anului. Doar daca acest aspect (ignorat la noi) ar fi luat in calcul la turnarea asfaltului atunci am avea mai putine batai de cap si am salva mult din bugetul statului. Ganditi-va ca in UK ploua in majoritatea timpului, pentru ei aceasta reprezinta o solutie (nu unica) de conservare a asfaltului.

Comments

  1. P.S. Despre parcari nu am spus nimic, o sa adaug cateva cuvinte aici...acestea sunt peste tot in UK insa doar cu plata, exista unele mai ieftine la strada si altele mai scumpe in parcari amenajate. Monitorizarea video nu lipseste, bineinteles! Important este ca poti gasi relativ usor loc de parcare, aproape oriunde, insa costa!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Contactless Payment Card - A big security risk

Rooting pentru HTC Desire HD (Aria)

Despre contestarea amenzilor RATB